Onderzoek


ovbuRo is specialist voor (veldwerk)onderzoek in het openbaar vervoer
en heeft met de specialistische vervoerkundige kennis een toegevoegde waarde bij gegevensverzameling en -verwerking.

camera

In eigen huis is de kennis en ervaring aanwezig voor het ontwerpen van de beste onderzoeksmethodiek, het organiseren van de benodigde middelen en het begeleiden van de uitvoering.

U kunt bij ovbuRo terecht met kleine en grote onderzoeks-vraagstukken. De diensten zijn flexibel inzetbaar: waar, wanneer en in welke rol dit voor u van belang is. Of het nu gaat om het ontwikkelen van de methode, het begeleiden van de uitvoering, de roostering, de coördinatie tussen betrokken partijen, een second opinion, het presenteren van de resultaten of het realiseren van het gehele traject… ovbuRo ontzorgt u hierbij.

Naast een goed onderhouden professioneel netwerk van contacten bij diverse kenniscentra, adviesbureau’s, OV-opdrachtgevers, vervoerbedrijven en veldwerk-organisaties heeft ovbuRo een uitstekende kennis van OV-lijnen, routes en roosters. Daardoor is ovbuRo in staat om elke onderzoeksvraag efficiënt en gedegen uit te voeren.

De diensten van ovbuRo worden onder meer ingezet door Meet4research, ten behoeve van de Nederlandse Spoorwegen (NS), GVB Amsterdam en het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV). Denk hierbij aan:

  • arrivaReisgedrag en -wensenonderzoek;
  • Reizigers-tellingen;
  • Camera-registraties;
  • Inventarisaties;
  • Klanttevredenheids-onderzoeken;
  • Onderzoek met smartphone-panels;
  • Effectmetingen;
  • Benchmarks;
  • Concessiemonitoring;
  • Mystery Guest kwaliteitsonderzoek.

Enkele referenties:

Projectleider OV-Klantenbarometer (KpVV, 2005-2007)
Hét landelijke onderzoek onder ruim 80.000 reizigers waarmee de klanttevredenheid in het openbaar vervoer wordt gemeten op alle bus-, metro-, tram-, regionale trein- en bootverbindingen in Nederland. Gedurende twee onderzoeksjaren was Rogier Roding (ovbuRo) als projectleider verantwoordelijk voor de roosters, het databeheer, de verwerking en de rapportages. (zie www.klantenbarometer.nl)

Projectleider Stations-belevingsmonitor (NS / ProRail, 2011-2013)
Gedurende twee jaar was ovbuRo projectleider van dit onderzoek in opdracht van NS en ProRail namens Meet4research. Op alle treinstations in Nederland worden reizigers bevraagd naar hun waardering en beleving van stations(ruimtes). Naast de algemene projectleiding verzorgde ovbuRo de presentatie en de analyse van onderzoeksgegevens. Daarbij heeft ovbuRo onder meer onderzocht welke investeringen op stations bijdragen aan een beter algemeen oordeel van reizigers. En wat het effect is van overlast-beperkende maatregelen op stations in die in verbouwing zijn (de ‘nationale sleutelprojecten’).

Diverse mystery guest- en reizigersonderzoeken (periode 2011-2015)
Onderzoek naar de feitelijk geleverde kwaliteit van het openbaar vervoer door middel van de inzet van mystery guests. En onderzoek naar de mening of het reisgedrag van reizigers door middel van enquêtes. In de periode 2011-2013 verzorgde ovbuRo veldwerkonderzoeken in voertuigen van Arriva, Connexxion, RET, HTM, NS, GVU en GVB. In opdracht van KpVV, Meet4research en diverse OV-autoriteiten. In 2015 verzorgt ovbuRo in opdracht van HTM Personenvervoer de inzet van mystery guests in het kader van het verhogen van de servicegerichtheid.

Onderzoeks-adviseur kwaliteitsmonitor (GVB Amsterdam, 2013)
GVB wil de beste vervoerder van Nederland worden en deed onderzoek naar de kritische succesfactoren van het OV-product. De methode en vragenlijst werd ontwikkeld door Meet4research. ovbuRo zorgde hierbij voor een vlekkeloos verloop van de pilot waarbij veldwerk-onderzoek heeft plaatsgevonden onder reizigers op de bussen, trams en metro’s en op de metrostations.

Neem voor meer informatie contact op.